søndag 4. august 2013

Smakebit på en søndag - Sushi for nybegynnere




Det er søndag, og på bloggen Flukten fra virkeligheten har Mari en ukentlig utfordring hvor hun oppfordrer bloggleserne til å poste en smakebit - linje, avsnitt eller side - fra en bok som skal leses, eller som har gjort inntrykk.
 
Jeg fikk et tips om en forfatter fra en venninne for noen måneder siden, og forfatteren hun tipsa meg om var Marian Keyes. Nå har jeg begynt på "Sushi for nybegynnere" av henne, og dette er fantastisk godt lesestoff, hun skriver humoristisk, samtidig som hun får fram alvoret på en måte som også gjør inntrykk. Og selv om "Sushi for nybegynnere" er på over 500 sider så er ikke det noe problem, for den er lettlest, og eneste problem må være at jeg snart er ferdig med den, merker alt nå at dette er en bok jeg skulle ønske hadde vart evig...
 
Her kommer en smakebit:
 
"Den store layout-krigen raste hele uken. Lisa og Gerry lå ubevegelige i skyttergravene og kranglet om utseendet på bokanmeldelsene.
- Det er bare form og ikke noe innhold, sa Gerry heftig.
- Ingen leser jævla bøker, skrek Lisa mot han. - Det er derfor vi må få boksiden til å se sexy ut!"
 
 

 
Forlagets omtale (fra Cappelen Damm):
 
 
Lisa drømmer om en sjefsstilling i New York, etter å ha slavet i fire år som redaktør for motemagasinet Femme. I stedet får hun i oppdrag å starte et sexy ungpike-blad i den katolske avkroken Dublin. Forfremmelsen føles som et nederlag, men Lisa biter i seg skuffelsen.
 
Lisas nye assistent Ashling har all grunn til å bekymre seg. Hun har ingen midje, ingen kjæreste og altfor mange håndvesker. Ellers fikser hun det meste og er alltid utstyrt med et kriselager av plaster og sysaker.
 
Ashlings bestevenninne Clodagh har all grunn til å være lykkelig. Hun er gift med drømmeprinsen, har to skjønne barn og et flott hus. Så hvorfor føler hun en uimotståelig trang til å kysse frosker, sånn helt plutselig?
 
 
 

18 kommentarer:

  1. Jag har läst många böcker av Marian Keyes, speciellt har jag tyckt om dem om familjen Walsh.

    SvarSlett
  2. Har akkurat bestiftet ett bekjentskap med denne forfatteren når jeg leste Vannmelonen, og den likte jeg veldig godt. Tror jeg kommer til å like denne også for den har jeg hørt veldig mye bra om:) Takk for smakebit og kos deg med slutten av boken:) Heldigvis kan jeg trøste deg med hun har flere gode!:)

    SvarSlett
  3. Åh jag älskar Marian Keyes, en av mina absoluta favoritförfattare!
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Marian Keyes verkar väldigt populär, själv har jag inte tagit mig för att läsa någon av hennes böcker ännu men har ett par i bokhyllan som väntar på mig.

    SvarSlett
  5. Har läst den här, men tycker bättre om de tidigare böckerna som En oväntad semester och Vattenmelonen.

    SvarSlett
  6. Kos deg med boken, den høres morsom ut :)

    SvarSlett
  7. Har ikke lest noe av denne forfatteren før,men jeg liker godt sjangeren hun skriver i så jeg noterer meg boken. Tusen takk for smakebiten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har merket meg at du liker Cecelia Ahern - det gjør jeg også - og da tror jeg du vil like denne også :)

      Slett
    2. Ja,bøkene hennes liker jeg veldig godt. Det samme med Carole Matthews sine bøker.

      Slett
    3. Matthews sine bøker har jeg ikke lest noe av enda, men har akkurat bestilt The Only Way Is Up av henne. Gleder meg til den :)

      Slett
  8. Jeg har let bøker av Marian Keys, mener jeg, men ikke denne. Det hørtes ut som en interessant og god bok.
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Marian Keyes er en av mine favoritter! Jeg har lest alle bøkene hennes, også denne og likte den utrolig godt! Kos deg med boken!

    SvarSlett
  10. Hvis jeg skal lese chick-lit en dag så Kan jo dette være noe kanskje

    SvarSlett
  11. Den här kan jag tänka mig är rolig. Jag har läst några andra av Marian keyes böcker, men inte den här. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  12. Denne har jeg veldig lyst å lese :) Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  13. Denne fikk jeg veldig lyst å lese, virker som en herlig bok. Tusen takk for en fin smakebit!

    SvarSlett
  14. Herlig smakebit, og et flott gjensyn. Leste denne boka for mange år siden, men den er fortsatt en av mine favoritter :)

    SvarSlett
  15. Jeg har ikke visst om bloggen din før nå, første gang jeg er her! :-)

    Usaklig fakta om meg: jeg liker IKKE sushi. Det høres helt herlig ut den leseropplevelsen din. Takk for at du deler.

    SvarSlett