søndag 25. august 2013

Smakebit på en søndag - Før flommen tar oss

 
 
Det er søndag, og på bloggen Flukten fra Virkeligheten har Mari en ukentlig utfordring hvor hun oppfordrer bloggleserne til å poste en smakebit - linje, avsnitt eller side - fra en bok som leses nå, skal leses, eller som har gjort inntrykk. 
 
I går kveld rakk jeg så vidt å begynne på Før flommen tar oss av Helena Thorfinn, og dette virker som, etter bare noen kapitler, en fin bok. Boka handler om Sofia som har fått jobb på den svenske ambassaden i Dhaka, Bangladesh, og hun flytter dit med familien for noen år.
Samtidig følger vi to søstre fra Bangladesh og deres liv; som opplever en frykt som blant annet handler om det å bli giftet bort og leve i et ekteskap hvor de må finne seg i å leve i underdanighet til ektemannen.
 
 
Smakebiten er fra side 27:
 
Sofia hadde rett i at huset deres var storslått. En hvit borg innenfor en høy mur med sprakende bougainvillea flommende over toppen. Senere skulle Janne oppdage at de ceriserosa blomstene skjulte rusten piggtråd og knust glass som var stukket inn i sementen, men det var senere...
 
 
 

24 kommentarer:

  1. Denne boken ble jeg ferdig med i går og det var en fin bok. Tusen takk for smakebiten og kos deg med boken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, tenker jeg snart trekker ut på verandaen sammen med boka ;)

      Slett
  2. Denne er jeg spent på, og kommer nok til å lese den jeg også! Takk for smakebiten ;o)

    SvarSlett
  3. Den här boken har jag hört en del om och jag är lite nyfiken på den. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Takk for fin smakebit, jeg tar fatt på boken i slutten av uken. Nå gleder jeg meg!

    SvarSlett
  5. Denne ligger i hylla og venter på meg. Desverre sammen med en hel haug andre bøker :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er ikke den eneste med en god del bøker på vent... ;)

      Slett
  6. Spennende smakebit, flaks at den står på vent i hylla mi ;)

    SvarSlett
  7. Den här står på min läslista, så din smakebit passade bra. Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten! Omslaget tilltalar mig mycket, troligen färgerna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, omslaget er nydelig, og innholdet virker som å være like bra også, og det liker jeg :)

      Slett
  9. Boka ligger her foran meg, sammen med andre spennende saker. Vanskelig å prioritere! Ha en fin søndag ettermiddag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkjent, prøver å lage en liste over hva som skal leses når, men det skjærer seg fort når flere bøker kommer til i "vente-hylla" :)

      Slett
  10. Tack för smakbiten. Den här läste jag när den kom ut och det fanns mycket intressant i den.

    SvarSlett
  11. Det er så mange fine bøker som det gis smakebiter fra. Og her er en til. Men så var det dette med tida. Men hvem vet, kanskje den også havner hos meg. Uansett, takk for smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tid skulle jeg hatt mer av også, minst 2 - 3 timer ekstra per dag som kun hadde vært for lesing ;)

      Slett
  12. Denne startet jeg også på i går! Jeg kjenner det er en bok jeg kommer til å like! :)

    SvarSlett
  13. Låter som en läsvärd bok. Tack för den smakbiten.

    SvarSlett
  14. Är lite nyfiken på den här, tack för smakebiten!:)

    SvarSlett
  15. Den här har jag hört mycket om, den verkar riktigt bra.

    SvarSlett
  16. Denne ser også jeg frem til å lese.:)

    SvarSlett
  17. Veldig fin fremside, og historien virker fin også!

    SvarSlett
  18. Gleder meg til å ta fatt på denne, har ett interessant emne:)
    Takk for smakebiten!:)

    SvarSlett