søndag 11. august 2013

Smakebit på en søndag - Flaskepost fra P


 
Det er søndag, og på bloggen Flukten fra Virkeligheten har Mari en ukentlig utfordring hvor hun oppfordrer bloggleserne til å poste en smakebit - linje, avsnitt eller side - fra en bok som leses nå, skal leses, eller som har gjort inntrykk. 

 
Jeg liker bøkene om avdeling Q av Jussi Adler-Olsen, og har tidligere lest Kvinnen i buret og Fasandreperne
 
Flaskepost fra P er i samme kjente stil med høyt tempo og den småkjeklete tonen mellom Carl og Assad. Dette forholdet mellom disse to gir bøkene litt ekstra i tillegg til etterforskningen og den dystre delen av handlingen hvor vi følger gjerningsmannen og hans ofre.
 
Derfor har jeg funnet fram en klassisk Assad - Carl diskusjon om språkmisforståelser:
 
 
"Det sikrer jeg deg for, Carl."
"Forsikrer heter det, Assad. Du forsikrer meg."
"Ja, Carl. Jeg gjør det."
 
 
 
 
 
 
Forlagets omtale (fra Aschehoug):
 
 
Når etterforsker Carl Mørck får overlevert en gammel flaskepost, tror han at nødskriket den inneholder, er resultatet av guttestreker. Men etter hvert som han og assistenten Assad får tydet stadig mer av brevet, går det opp for dem at to gutter ble bortført en gang på 90-tallet. Flaskeposten viser seg å være det eneste livstegnet fra dem. Men hvem er disse guttene? Hvorfor har ikke foreldrene meldt dem savnet? Og hva har skjedd med dem?
 
Carl og Assad trekkes lengre og lengre inn i en beregnende og følelseskald kidnappers nett, og plutselig går det opp for dem at tiden holder på å løpe fra dem. Selv om det er gått mange år, er kidnapperen fortsatt aktiv. Marerittet tar ikke slutt.
 
 

20 kommentarer:

  1. Har de fyra första böckerna i hyllan och så småningom kommer jag att läsa dem också :)

    SvarSlett
  2. Tack för smakbiten, den låter läsvärd :)

    SvarSlett
  3. Eg har høyrt den første, Kvinnen i buret. Den var annleis enn anna krim eg har lest, men den ga mersmak:-)

    SvarSlett
  4. Herlig smakebit! Jeg bare elsker denne bokserien og har lest dem alle sammen. Nå venter jeg med lengsel og smerte på neste bok ;)

    SvarSlett
  5. inte läst den men den låter läsvärd så tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  6. Jeg har lest de tre første bøkene og likte de alle sammen, jeg må snart få lest de to neste. Jussi er en av mine favoritt forfattere. Tusen takk for smakebiten og kos deg med boken! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
  7. De här måste jag läsa nån gång. Har hört så mycket bra om dem. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  8. Har lest Kvinnen i buret og gleder meg til å kaste meg over de neste bøkene, for den slukte jeg. Super god krimbok, kommer nok til å bli en av mine favoritt krim forfattere:) Takk for smakebit! Kos deg med boken og ha en fin fin søndag!:)

    SvarSlett
  9. Jeg har faktisk lest bare denne av Adler-Olsen, men det ga mersmak, så jeg skal lese flere, når anledningen byr seg.

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten. Det här var den första jag läste av honom, och det gav mersmak.

    SvarSlett
  11. Hehe, artig smakebit. Minner meg om at alle Jussibøkene ligger her på vent...

    SvarSlett
  12. Älskar böckerna om Avdelning Q, har läst de första fyra och ska ta mig an den femte så småningom.:)

    SvarSlett
  13. Det er en fryd å følge Carl og Assad gjennom bøkene, og disse små diskusjonene er morsomme. Jussi Adler-Olsen har planer om 10 bøker, så det er bare å henge med i svingene. Marco-effekten som er den 5 og ferskeste var veldig bra! Titt gjerne her, på mitt møte med Jussi http://tinesundal.blogspot.no/2013/05/jussi-adler-olsen-mter-fansen-pa.html#comment-form

    SvarSlett
  14. Bøkene til Adler-Olsen er skikkelig gode, og vennskapet mellom Assad og Carl er et høydepunkt. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
  15. Jeg skjønner at det er på tide jeg får lest noe av denne forfatteren! Takk for smakebiten :)

    SvarSlett
  16. Tack för smakbiten, dne här har jag hemma och ska läsa nån dag!

    SvarSlett
  17. Jag har den första boken av Adler-Olsen i bokhyllan, vet inte varför jag inte läst den än då jag tror att jag kommer att gilla den :)

    SvarSlett
  18. Jeezes, historien er sykt spennende! God lesning, hold deg fast!

    Smakebiten du har valgt falt i smak btw, lo høyt.

    SvarSlett
  19. Jeg er veldig glad i Jussis krimromaner, men jeg etter at jeg leste Journal 64 tok jeg meg i å håpe på endringer i Marco Effekten. Han må ikke følge samme malen hele tiden :) Uansett Flaskepost fra P er mer enn verdt å få med seg.

    Tusen takk for smakebiten, Bea! Stikk gjerne innom søndagens innlegg hos meg og stem på den smakebiten du likte best denne søndagen som var. Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlett