søndag 11. august 2013

Flaskepost fra P - Jussi Adler-Olsen


 
Forlagets omtale (fra Aschehoug):
 
 
Når etterforsker Carl Mørck får overlevert en gammel flaskepost, tror han at nødskriket den inneholder, er resultatet av guttestreker. Men etter hvert som han og assistenten Assad får tydet stadig mer av brevet, går det opp for dem at to gutter ble bortført en gang på 90-tallet. Flaskeposten viser seg å være det eneste livstegnet fra dem. Men hvem er disse guttene? Hvorfor har ikke foreldrene meldt dem savnet? Og hva har skjedd med dem?
 
Carl og Assad trekkes lengre og lengre inn i en beregnende og følelseskald kidnappers nett, og plutselig går det opp for dem at tiden holder på å løpe fra dem. Selv om det er gått mange år, er kidnapperen fortsatt aktiv. Marerittet tar ikke slutt.


*
 
 

Dette er tredje bok om Carl, Assad og Rose i Avdeling Q, og den er den beste hittil synes jeg.

Språket er godt, det er høyt tempo igjennom hele boka som er delt inn i kapitler som vekselvis følger etterforskerne, kidnapperen og ofrene. At boka er delt inn på denne måten gjør at jeg bare må lese et kapittel til og et til....

Karakterene i boka er godt beskrevet, flere av dem har jeg jo fulgt i de to første bøkene også, så de føler jeg at jeg kjenner godt nå, og de som kun er med i denne blir beskrevet på en veldig god måte som gir et godt inntrykk av hvordan de er.

Forholdet mellom Carl og Assad er som tidligere komisk, med nye språk-forståelses-diskusjoner rett som det er. Og den litt spesielle Rose er et friskt pust inn i teamet med sine klare og tydelige meninger.

Beskrivelsene av husene, politihuset og landskapet synes jeg er gode. Og av en eller annen grunn ser jeg for meg kjellerlokalene til Avdeling Q med mørkegrønne vegger, mulig de er blitt beskrevet slik i en av de tidligere bøkene, eller så er det fantasien min som vil ha dem slik :) Og det sukkerlake-te-stinkende bøttekott-kontoret til Assad ser jeg for meg med familiebilder, tekoker og bønneteppe uten problemer.

Avslutningen er dramatisk, og jeg vil ikke røpe noe som helst, jeg anbefaler heller å lese boka.

Jeg gir boka en sterk 5'er.
 
 
 
 
Du finner boka hos cdon
 
 


4 kommentarer:

  1. Helt enig! Jeg bare elsker disse bøkene og gleder meg som en unge til neste bok i serien - har nemlig lest dem alle :)

    SvarSlett
  2. Ja,disse bøkene er bare knallgode og jeg kan være enig med at denne er den beste hittil, jeg har tilgode å lese de to neste men nå fikk jeg lyst til å se de snart.

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å lese disse......(har dem liggende, men må lese noen andre bøker først bare)

    SvarSlett
  4. Jeg har lest bare denne, og er enig med deg, dette var bra. Har tenkt å lese de andre som er skrevet etter denne boka, når jeg får anledning! Det er også en filmatisering av en av bøkene hans, og denne kommer visst nå i høst. Den må jeg se!

    SvarSlett