fredag 30. august 2013

Før flommen tar oss - Helena Thorfinn

 
 
 
Forlagets omtale - fra Silke Forlag:
 
 
Sofia har fått jobb på den svenske ambassaden i Dhaka, og ektemannen Janne og deres to små barn følger med henne dit. De ser frem til å bo utenlands i noen år, men familiens møte med Bangladesh blir ikke helt som de hadde tenkt seg. De bli overveldet av mylderet av mennesker, den uendelige fattigdommen, korrupsjonen og urettferdigheten.

Samtidig brennes en ung kvinne til døde av sin mann og svigermor. Ingen i landsbyen reagerer, og de to søstrene hennes innser at en lignende skjebne venter dem. De flykter til storbyen og havner i Sofia og Jannes hus. To kulturer møtes, og noe nytt oppstår. Kan verden forandres – før flommen tar dem?


"Det er her det skjer, alt det dere snakker om i Europa. Det er landet vårt som synker på grunn av klimaforandringene, det er vi som syr klærne deres, og det er våre ekstremister som forstyrrer den trygge hverdagen deres."  - Stemme fra Bangladesh
 
 
*
 
 
 
Jeg vil bare begynne med å si at dette var en bok som fikk meg til å tenke, for ved å lese denne har jeg lært en god del om landet Bangladesh, om kulturen og ikke minst menneskene. Det som har gjort sterkest innrykk er forskjellene mellom mann og kvinne, og hvor unge kvinnene – eller rettere sagt jentene – er når de blir giftet bort til noen som foreldrene ser som skikket til dem. At 12- 14 åringer blir giftet bort inn i et ekteskap i undertrykkelse er sjokkerende lesing.

Tilbake til boka; boka handler om Sofia som nettopp har fått jobb som bistandsråd på den svenske ambassaden i Bagladesh. Hun flytter til hovedstaden Dhaka sammen med mannen Janne og deres to barn, Noella på 6 år og Teo på 2. De flytter inn i et hus som minner mest om et lite palass – i sterk kontrast til slummen som finnes i store deler av byen – og de har tjenere, egen kokk, sjåfør og flere vakter rundt seg hele tiden.

Sofias arbeidsoppgaver som bistandsråd er først og fremst likestilling, og hun skal fort oppdage hvor vanskelig dette arbeidet blir i et land preget av korrupsjon og med lite støtte fra overordnede.

Samtidig følger vi historien til de to søstrene Nazrin og Mina. De to jentenes eldre søster Mukta brennes til døde, og i frykt for at de skal oppleve det samme rømmer de til Dhaka og får seg jobber der. Nazrin får seg jobb som frokostvert på et hotell, og Mina hos en fruktoppkjøper. Det er i denne jobben Mina lærer at hun selv kan tjene penger på å handle inn billig og selge til høyere pris, og dermed oppnå en høyest mulig differanse.
Jentene møter mange fordommer og vansker i hovedstaden, og de merker fort at sladder og rykter er minst like vanlig der som i landsbyen de har vokst opp i.

Jeg kunne ha skrevet mye mer om personene og hendelsene i denne boka, som gjorde sterkt inntrykk på meg, men det ville røpe for mye av handlingen, og jeg anbefaler heller å lese boka.

Boka er godt skrevet, den er lettlest, og jeg liker at kapitlene følger såpass mange personer som de gjør, dette gir en god helhet og det blir heller ikke rotete, heldigvis, for alle har en eller annen kobling til en eller flere av de andre.

Jeg gir boka terningkast 5
 
 
 
 
Du finner boka hos:
 
 
 
 


5 kommentarer:

  1. Utrolig flott bokomtale! Og det beste er at boken står på vent i bokhylla mi! Jeg gleder meg :)

    SvarSlett
  2. Fin omtale, og denne boken ligger i bokhylla mi også - så jeg gleder meg til å lese den i høst :)

    SvarSlett
  3. flott omtale :) har denne på vent og gleder meg til å lese den nå :)

    SvarSlett
  4. Har lest den men ikke fått skrevet omtale på den ennå, og jeg deler ditt syn på boken og anbefaler folk å lese den. Veldig fin omtale,Beate. Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  5. Denne har jeg på lur, den skal rykke opp på listen nå som jeg har lest omtalen din :)

    SvarSlett