lørdag 31. august 2013

Du skal elske lyset - Margaret Skjelbred


 
Forlagets omtale - fra Tiden Forlag:
 
 
Hva gjør et barn når verden med et slag faller sammen? Det gjemmer seg bort. Det samler hemmeligheter. Alva er åtte år. Den livsglade faren er død, og moren flytter med Alva og Søster tilbake til foreldrehjemmet hun måtte forlate da hun giftet seg utenfor Menigheten. Her møter Alva en verden preget av streng gudsfrykt, av forbud og fortielser. Og av mange hemmeligheter. Hva gjør bestemor i bringebærskogen? Hvem er Vakkermannen? Og hvorfor ler mamma aldri mer? Hvem er jenta som Alva finner spor etter på gården?

Historien beveger seg mot en skjebnesvanger hendelse, som vil prege Alva for resten av livet.

 Den gamle Alva avslører alle hemmelighetene for det nye barnet som så uventet kommer inn og snur livet hennes på hodet nok en gang. Det handler om veien fra mørke mot lys. Det handler om et barns enestående evne til å overleve.
 
 
*
 
 
For en rørende historie! Den starter med at Alva på 8 år, lillesøsteren, moren og faren flytter inn i nytt hus, de er en lykkelig familie som tøyser og ler mye, og de har det godt i det vidunderlige nye huset.
 
Lykken skal vise seg å bli kortvarig, for en dag kommer presten og forteller at faren har omkommet i en arbeidsulykke.
 
Moren og de to jentene flytter tilbake til barndomshjemmet til moren, der den dypt religiøse bestefaren bestemmer, og latter og glede er ingen velkomne gjester under hans tak.
 
Alva finner fort ut at den beste måten å unngå bestefarens vrede på er ved å gjøre seg mest mulig usynlig, hun gjemmer seg bort så ofte hun kan på den store gården. Hun får heller ingen anledning til å sørge over faren som er død, og hun skal senere få store problemer både pga. det og andre grusomme hendelser i oppveksten.
 
Hele sin livshistorie forteller Alva til sitt nyfødte oldebarn (som riktignok ikke er hennes virkelige oldebarn) og det er ikke bare Alva som har båret på tunge sorger og hemmeligheter der på gården til bestefaren viser det seg.
 
Jeg ble rett og slett glad i Alva mens jeg leste, og jeg unner henne at hun til slutt får oppleve gleden igjen, og at hun blir verdsatt som den hun er.
 
Jeg likte boken godt, selv om den var både trist og dyster til tider, og gir den terningkast 5.
 
 
 
 
Du finner boka hos:
 
 
  

4 kommentarer:

  1. Jeg blir så utrolig glad når det er noen som har lest bøker som jeg anser som en av mine favoritter. Så med denne! Glad du likte den. Jeg kan anbefale Andrea D av samme forfatter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset, dette er den første av henne jeg leser, og da vet jeg hvilken jeg bør lese som neste :)

      Slett
  2. Nydelig omtale, denne skal absolutt på leselisten :)

    SvarSlett
  3. Denne tror jeg du har fristet meg med før, i Boken på vent? Kan det stemme? Jeg har i hvert fall fremdeles veldig lyst til å lese den :)
    Ønsker deg en glad dag :)

    SvarSlett