torsdag 12. september 2013

Det uimotståelige blåbærbakeriet - Mary Simses

 
 
Forlagets omtale - fra Pantagruel Forlag:
 

 
Hva om drømmen om et enklere liv uventet dukker opp, og viser seg å være helt uimotståelig?

Dette er historien om den høyt aktede Manhattan advokaten Ellen Branford, som finner kjærlighet, mening og drømmen om et enklere liv i sin bestemors hjemby.

Ellen Branford er i ferd med å oppfylle sin bestemors siste ønske; å finne hennes første kjærlighet i hjembyen, og gi ham et siste brev fra henne. Nærmere bestemt i den lille byen Beacon i Maine. Blåbærengenes hjemsted. The Three Penny Diner. For ikke å snakke om byens eksentriske lokale innbyggere med sitt ytterst folkelige levesett.

Dette er virkelig det siste stedet Ellen har lyst til å være, med sitt eventyrbryllup til den Kennedy-liknende Hayden Croft like rundt hjørnet. Men hun hadde ikke forutsett at byens snekker Roy Cummings tilfeldigvis skulle redde livet hennes. Kanskje på mer enn en måte...? Når tiden er inne, hvem ligger hennes hjerte nærmest?
 
 
*
 
 
 
Etter å ha lest en thriller og en krimroman passet det perfekt med en stille og rolig feelgood-roman nå, for dette var en bok som jeg virkelig koste meg med.

Boka handler om Ellen, en suksessfull advokat, som drar til mormorens barndomsby Beacon for å levere et brev til mormorens ungdomskjæreste. Og det hun tenkte at bare skulle bli å oppsøke adressen hans, få levert brevet til han personlig, og så dra hjem igjen viser seg å ta mye lengre tid. Både fordi hun bruker noen dager på å faktisk få snakket med noen på denne adressen, og fordi hun oppdager sider ved mormorens ungdomstid som hun gjerne vil vite mer om.

Samtidig venter forloveden Hayden utålmodig på at hun skal komme hjem igjen, blant annet for at han skal kunne ha henne med seg når han skal motta den viktige (og fullstendig latterlige) prisen for «Menn som er verdt å merke seg»....
Ellen på sin side prioriterer å finne ut mer om mormoren, og blir i Beacon flere dager enn først planlagt.

Til å begynne med ble jeg litt oppgitt over Ellen fordi hun hisset seg opp over småting overfor innbyggerne i Beacon i stedet for å forklare dem litt nærmere hva hun lette etter, hvorfor hun var i den lille byen på besøk osv. Hun oppførte seg også litt vel mye som den storby-advokaten som hun er så stolt av å være, og måtte stadig få fram for alle disse landsbyboerne at hun kom fra New York. Etterhvert tonet hun seg heldigvis ned, og jeg likte henne mye bedre.
Hayden vet jeg ikke helt om jeg har så lyst til å si så mye mer om, det ville røpet for mye av handlingen er jeg redd, og når det gjelder snekkeren Roy foreslår jeg heller å lese boka og at dere gjør dere opp en mening selv :)

Beskrivelsene av Beacon var gode, og jeg så den for meg mens jeg leste, og en trenger ikke å ha sett mange amerikanske filmer for å klare å se for seg de små kafeene og pubene.

Dette var en koselig bok med rolig handling som jeg prøvde å lese langsomt slik at den kunne vare enda lengre, og jeg gir den terningkast 5.
 
 
 

Du finner boka hos:

cdon
adlibris
bokkilden
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar