torsdag 24. september 2015

Piken på toget - Paula Hawkins

 
 
 
Forlagets omtale - fra Lydbokforlaget:
 
 
 
Rachel tar det samme toget hver dag. Fra toget ser hun det samme paret spise frokost på verandaen sin. Hun kaller dem Jason og Jess, og de virker så glade. En dag ser hun en annen person i hagen. Kort tid etter er Jess på nyhetene. Hun har forsvunnet. Rachel trekkes mot etterforskningen og prøver å bidra. I stedet blir hun selv mistenkt. Kastet ut i en verden full av svik, hemmeligheter og bedrageri, må hun konfrontere fortiden sin. Tre kvinner, tre menn, knyttet sammen gjennom ekteskap eller utroskap. Hver av dem kan klandres for noe. Men bare en av dem er en morder i denne psykologiske thrilleren om sårbarhet og besettelse. «Piken på toget» er en illevarslende og sammenfiltret historie om jakten etter sannheten.
 
 
 
*
 
 
 
Jeg har sett at mange har lest denne i det siste, og jeg var veldig nysgjerrig på hva jeg kom til å synes om den - og den begynte så bra, spennende, men så et stykke uti ble den litt langdryg. Og spørsmålene ble stilt om og om igjen, for hvem er det som har bortført Jess - eller Meghan som hun egentlig heter? Jeg trodde tidlig at jeg skjønte hvem den skyldige var, men der tok jeg feil, den neste jeg mistenkte var også feil, og ja, den skyldige kom som en overraskelse på slutten, men likevel, det ble en slags standard-avslutning på denne gåten...
 
 
 
Så denne romanen var ikke helt det jeg hadde forventet, selv om jeg i begynnelsen gikk litt rundt og lurte på hvem den skyldige kunne være også utenom de stundene jeg hørte på den. Og det liker jeg, når en krimgåte er såpass spennende, men forfatteren skulle ikke dratt ut handlingen så lenge, det virket i grunn bare ødeleggende.
 
 
 
Det er tre hovedpersoner i Piken på toget; Rachel, som hver morgen setter seg på 8:04 toget til London som om hun skal på jobb. Det gjør hun fordi hun ikke vil at noen skal skjønne at hun har mistet jobben - og fordi hun trenger et fokus, hun trenger et fokus for å holde seg edru så mange dager som mulig i strekk. Og det som begynner så uskyldig med at hun dikter opp livene til de som bor langs toglinjen blir etter hvert mye mer komplisert.
Den andre hovedpersonen er Meghan, hun bor i et av husene langs toglinjen, og utad ser hun og mannen Scott ut som det perfekte par - noe de slettes ikke er...
Hovedperson nummer tre er Anna, og hun kommer ikke inn i handlingen før litt lengre uti. Anna er gift med Tom, eksmannen til Rachel, og det er ingen overdrivelse å si at de to damene hater hverandre, og Anna er faktisk litt redd Rachel, av grunner jeg ikke skal røpe her.
 
 
 
Jeg likte godt at disse tre hovedpersonene hadde hver sine kapitler, og at de ble lest av ulike opplesere, det gjorde det hele veldig oversiktlig og tydelig.
 
 
 
Alt i alt var dette en bok under middels etter min mening, som jeg nok kommer til å glemme ganske fort, og jeg gir den terningkast 3.


 




1 kommentar:

  1. Da er vi enige! Jeg skrev også i mitt blogginnlegg at jeg var skuffet, ikke minst i forhold til all positiv forhåndsreklame.

    SvarSlett