fredag 20. september 2013

Plain truth - Jodi Picoult



 
Forlagets omtale - fra Amazon:


The discovery of a dead infant in an Amish barn shakes Lancaster County to its core. But the police investigation leads to a more shocking disclosure: circumstantial evidence suggests that eighteen-year-old Katie Fisher, an unmarried Amish woman believed to be the newborn's mother, took the child's life.

When Ellie Hathaway, a disillusioned big city attorney, comes to Paradise, Pennsylvania, to defend Katie, two cultures collide and, for the first time in her high profile career, Ellie faces a system of justice very different from her own. Delving deep into the world of those who live 'plain', Ellie must find a way to reach Katie on her terms.

As she unravels a tangled murder case, Ellie also looks deep within to confront her own fears and desires when a man from her past comes back into her life.


 
*


Etter å ha lest denne boken så vet jeg ikke helt hva jeg synes, boka er bra den, men det tar ganske lang tid å komme igjennom den, det er ganske mange gjentagelser i den, og ting tar tid, om dere skjønner. Samtidig lurer jeg på om dette er forfatterens måte å få fram at i Amish-samfunnet så tar ting lang tid, for ettersom dette er den første boka av Picoult jeg leser så vet jeg ikke om denne langsomme skrivemåten er typisk for henne.

Boka handler om Amish-jenta Katie Fisher på 18 år som blir anklaget for å drept sitt nyfødte barn, hun har skjult graviditeten, og hun føder to måneder for tidlig, derfor er det ingen som har skjønt at hun var gravid.

Den fjerne slektningen Ellie Hathaway, som er advokat, skal forsvare henne, og fram mot rettsaken flytter hun inn på gården til familien Fisher. Ellie forstår fort at dette kommer til å bli en vanskelig sak, da Katie fra første stund nekter for at hun i det heletatt har født.
Ellie får også et etterlengtet avbrekk fra sin vanlige jobb som advokat i Philadelphia, og hun oppdager nye sider ved seg selv i månedene hun bor sammen med Katie, Sarah, Aaron og de andre i Amish-samfunnet som hun blir kjent med

Beskrivelsene av menneskene, gården og omgivlesene er veldig bra, og jeg så for meg alt mens jeg leste. Jeg likte å lese om hvordan Amish-folket lever, selv om mange av levereglene i samfunnet er ganske sjokkerende.

Boken var som sagt langsom, og kunne fint ha vært kuttet ned til 3/4 uten at det hadde gjort så mye for innholdet, avslutningen overrasket meg litt, og jeg gir boka terningkast 4.
 
 


 
Du finner boka hos
 
 

3 kommentarer:

  1. Hørtes litt langtekkelig ut... Har kun lest en bok at Picoult, men den var utrolig bra.

    http://tulleruska.wordpress.com/2013/08/18/en-fantastisk-historie-om-sannheten-bak-en-annens-dod/

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg stående i bokhylla, og innrømmer at jeg nesten grudde meg litt til den, men er glad for å høre at den har et litt annet driv :)

      Slett
  2. Interessant tema, Amishfolket har jeg ikke lest mange bøker om. Litt synd at den er litt langtekkelig, men hvis det funker å skumme, så går det jo på et vis. Ha en flott lørdag!

    SvarSlett