fredag 16. august 2013

Vince & Joy - Lisa Jewell

 
 
Forlagets omtale (fra Penguin):
 
 
Remember having sex for the very first time?
Remember thinking: this is The One?
Remember life getting in the way…?
For Vince and Joy, finding your destiny is easy.
Following it, isn’t…
 
From teenage love in an eighties holiday park to flatshares, relationships, career crises and children, Vince & Joy is the unforgettable story of two lives lived separately but forever entwined; and asks the question: how do you know when something is really meant to be?

 
 
*
 
For bare noen måneder siden var det nesten utenkelig for meg å sette meg ned å lese en 500-siders bok på engelsk... Nå er det en selvfølge, og jeg er glad jeg begynte med det, for utvalget blir så mye større.
 
Lisa Jewell's bøker er et eksempel, for ikke på langt nær alle bøkene hennes er gitt ut på norsk. Mulig jeg tar helt feil nå, men jeg tror det bare er "Ralphs Party", "Ingen og tredve" og "31 Dream Street" av henne som er oversatt til norsk.
 
Lisa Jewell skriver lettforståelig og flytende engelsk, og "Vince & Joy" er ikke noe unntak.
 
I boka møter vi Vince og Joy som møtes for første gang som 18 - 19 åringer på en campingplass ved kysten. I løpet av få dager er de helt oppslukt av hverandre, og de mener begge de har møtt den rette. Helt til en morgen Joy plutselig har dratt, og Vince kun står igjen med en lapp fra henne hvor nesten all teksten har regnet bort.
 
Utover i boka møter vi dem igjen i 20-årene og fram til de er rundt 35 år, og det er ikke lite disse to opplever på hver sin kant.
 
Beskrivelsene av både Vince og Joy er gode, og jeg ble på en måte veldig glad i dem begge to, og skulle ønske de ikke hadde måttet oppleve så mye (unnskyld språket) dritt fra folk rundt seg. Utover dette vil jeg ikke avsløre så mye mer, da anbefaler jeg heller å lese boka.
 
Jeg gir boka en 6'er, og innrømmer det igjen: Lisa Jewell er min favorittforfatter.
 
 
 
 
Du finner boka hos

adlibris
cdon
bokkilden

 
 


1 kommentar:

  1. Jeg har lest et par bøker av denne forfatteren for leeeenge siden, tusen takk for påminnelsen - denne boken har jeg absolutt lyst til å lese :)

    SvarSlett