søndag 4. august 2013

Sushi for nybegynnere - Marian Keyes

 
 
Forlagets omtale (fra Cappelen Damm):
 
 
Lisa drømmer om en sjefsstilling i New York, etter å ha slavet i fire år som redaktør for motemagasinet Femme. I stedet får hun i oppdrag å starte et sexy ungpike-blad i den katolske avkroken Dublin. Forfremmelsen føles som et nederlag, men Lisa biter i seg skuffelsen.
 
Lisas nye assistent Ashling har all grunn til å bekymre seg. Hun har ingen midje, ingen kjæreste og altfor mange håndvesker. Ellers fikser hun det meste og er alltid utstyrt med et kriselager av plaster og sysaker.
 
Ashlings bestevenninne Clodagh har all grunn til å være lykkelig. Hun er gift med drømmeprinsen, har to skjønne barn og et flott hus. Så hvorfor føler hun en uimotståelig trang til å kysse frosker, sånn helt plutselig?
 
 
*
 
Har allerede omtalt denne i innlegget "En smakebit på søndag" tidligere idag, og jeg klarte ikke å la være å lese den ferdig i dag, selv om jeg skulle ønske den kunne vart litt lenger. For dette var en herlig bok, skrevet på en lettlest og god måte.
 
Boka handler om Lisa, Ashling og Clodagh, 3 ganske forskjellige jenter etter førsteinntrykket å dømme, men det er ikke alltid førsteinntrykket forteller alt....
 
Lisa er tøff, og slipper ikke folk innpå seg, hun holder de fleste på god avstand med spydigheter og nedverdigelser. Men selv fasaden hennes sprekker etter hvert.
 
Ashling er snill, altfor ettergivende, og har alltid et kriselager for enhver vanskelig situasjon som kan dukke opp i løpet av en dag. Det viser seg at det ikke er uten grunn hun alltid er så på vakt, og historien hennes er rørende og fin, og jeg likte henne best av de tre jentene.
 
Clodagh har alt, men savner likevel noe i tilværelsen, og hun klarer å rote det skikkelig til etter hvert, uten at jeg skal røpe noe som helst av handlingen.
 
Boken er veldig godt skrevet, jeg leste den norske oversettelsen, og tror nok at den er enda bedre på engelsk, for den har noen rare "oversettelses-beskrivelser" innimellom, men de var ikke ødeleggende for handlingen.
 
Jeg koste meg med boka, og lo høyt opptil flere ganger, den har ingen lange eller kjedelige perioder, og jeg gir den en sterk 5'er.
 
 
 
 
Du finner boka hos cdon

1 kommentar:

  1. Marian Keyes är bra! Har dock inte läst hennes senare böcker men det kommer..

    SvarSlett