søndag 17. november 2013

The only way is up - Carole Matthews

 
 
Forlagets omtale - fra Sphere:
 
 
Lily and Laurence had it all: the money, the car, a beautiful home in the Buckinghamshire countryside. Then Laurence loses his job and everything disappears. With nowhere to turn, Lily and Laurence are forced to take their two young children and move to a flea-ridden council house on a notoriously rough estate. As they try to pick up the pieces of their shattered lives, Lily constantly dreams of returning to her old, luxurious life. Will her dream come true or will she learn that money doesn't always buy happiness?
 
 
 
*
 
 
Jeg har sett mange omtaler av bøkene til Carole Matthews (blant annet bøkene om sjokoladeenglene) på forskjellige blogger, og jeg har inntrykk av at mange liker bøkene hennes. Og jeg gledet meg til å begynne på denne - selv om jeg ikke hadde lest mange anmeldelser av den. Jeg synes egentlig det er veldig spennende å bare plukke en tilfeldig bok av en populær forfatter - og da gjerne en av bøkene som ikke har fått så mye publisitet, bare for å gjøre meg opp en egen mening upåvirket av rosende ord og terningkast.

Lily og Laurence mister alt over natta; Laurence er veldig uheldig med flere investeringer i jobben hvor han også har investert penger for andre mennesker i et fond som viser seg å være en stor bløff. Og før han vet ordet av det skylder han veldig mye penger, så mye at kreditorene tar pant i både huset, bilene og alt annet familien eier.

De blir tvunget til å søke sosialhjelp, og de flytter inn i en nedslitt leilighet i et ganske tvilsomt nabolag, til en livstil så fjern fra deres tidligere tilværelse i luksus og med et vanvittig forbruk som det bare går an.

Samtidig opplever de samholdet i dette nabolaget som helt unik, og de får støtte fra totalt fremmede som blir deres beste venner. Og venner kan de trenge, for de ser plutselig lite til alle de velstående vennene de hadde tidligere.

Jeg ble rørt av omsorgen de mottar fra sine nye naboer, og tankegangen om at "her tar vi vare på hverandre, og deler det lille vi har".

Jeg er glad jeg valgte å lese The only way is up, for dette var en fin bok med et tema som jeg tror de fleste kan lære noe av - for selv om vi kanskje har alt vi ønsker oss og mer til, så er det ingen selvfølge at vi alltid kommer til å ha det sånn.

Jeg koste meg med boka, jeg liker den direkte og kjappe skrivestilen til Matthews og jeg gir den terningkast 5.

 


Du finner boka hos:
 
 


2 kommentarer:

  1. Flott omtale:-) Har lest alle som forfatteren har gitt ut på norsk men kanskje jeg burde prøve meg på å lese noen på engelsk også etterhvert. Jeg er en stor fan av forfatteren så jeg skulle gjerne lest alle bøkene hennes:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg over at hun har gitt ut 22 bøker til, og så kommer det en til i mars tror jeg det er, så det er masse lesestoff å se fram til. Ja, prøv en av de engelske, du kommer nok til å like å lese dem på engelsk også :)
      Nå lurer jeg bare veldig på hvilken jeg skal lese som neste, hvilken av de oversatte likte du best?

      Slett