onsdag 9. oktober 2013

The Gatecrasher - Madeleine Wickham

 
 
Forlagets omtale - fra Amazon:
 
Fleur is beautiful, unscrupulous, and has a large wardrobe of black designer suits. With the help of The Times announcements page she gatecrashes the funerals and memorial services of the wealthy, preying on rich, vulnerable men. She charms her way into their lives and onto their platinum credit cards, takes what she can, and then moves swiftly on.
When Richard, a dull but wealthy businessman, meets Fleur at his wife's memorial service, he's bowled over. Gradually Fleur works her spell on Richard's family - transforming their lives while she moves in on their wealth. But she finds herself lingering longer than she meant to.
 
 
 
*
 
 
 
Dette er den første Madeleine Wickham boken jeg leser, og for de som ikke er klar over det så er Madeleine Wickham det virkelige navnet til Sophie Kinsella. Mange kjenner til Shopoholiker-bøkene som hun har skrevet under navnet Kinsella, og det som sies om bøkene hun har skrevet under sitt virkelige navn er at de er litt mer alvorlige og ikke like festlige som f.eks Shopoholiker-bøkene.

Jeg er helt enig i de påstandene etter å ha lest det The Gatecrasher, den er langt fra dyster, den har på en måte mer dybde, og det føles mer som at dette handler om virkelige mennesker (sorry, Becca og Luke Brandon - jeg hverken tror eller håper at det finnes så mange som dere: en jente med shoppemani med en ektemann som finner seg i alt tullet hennes....)

The Gatecrasher handler om Fleur som lever av å svindle ulykkelige enkemenn, enkemenn hun mer eller mindre sjekker opp i begravelsen til de avdøde konene. På forhånd har hun via ulike kontakter peilet seg inn på de virkelig rike enkemennene.

Når Fleur sikter seg inn Richard som neste "offer" er hun i begynnelsen veldig usikker på om han er så veldig rik, og hun bruker lang tid på å virkelig innynde seg hos han. Akkurat denne delen av handlingen på begynnelsen er ganske overfladisk, men etterhvert blir vi kjent med både barna og svigerinnen til Richard, og de er med på å gjøre dette til en veldig fin historie.

Språket er lett og kjapt, samtidig beskrives både de som er med og omgivelsene veldig godt,  og jeg ser for meg både golfbanen og huset til Richard uten problemer. Av personene hadde jeg veldig sansen for Zara og jeg ble etterhvert veldig glad i stakkars Philippa.

Jeg likte boka veldig godt og jeg kommer til å lese flere av bøkene som er skrevet av Madeleine Wickham - The Wedding Girl står allerede klar i bokhylla :)

Jeg gir boka terningkast 5.
 
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar