lørdag 5. oktober 2013

Drøm søte drømmer - Massimo Gramellini


 
Forlagets omtale - fra Pantagruel Forlag:
 
 
Drøm søte drømmer er historien om en hemmelighet som har ligget skjult i en konvolutt i 40 år. Dette er fortellingen om en liten gutt, senere en voksen mann, som lærer seg å konfrontere sin største sorg – tapet av mamma, og det indre monsteret – frykten for å leve.

 
Drøm søte drømmer er tilegnet alle som har mistet noe kjært i løpet av livet. En kjærlighet, en jobb, en skatt. Og ved å smette unna sannheten, ender man opp med å miste seg selv. Akkurat som hovedpersonen i denne boken. Helt til han møter en ekte kjærlighet som endelig gir ham tillatelse til å leve uten å frykte virkeligheten.

 
Dette er den nære, vakre og overraskende historien om det å våge å leve uten å la seg skremme av himmelen over, en bok om å ha mot til å være fullstendig levende.
 
 
 
*
 
 
 
Etter å ha lest baksideteksten på denne boken gledet jeg meg til å lese den, men jeg må si jeg ble skuffet.

Boka handler om Massimo som mister sin mor som 9 åring, og om hvordan han klarer seg i årene etterpå. Alle de voksne forteller han så skånsomt som mulig at moren har dratt - blitt hentet - og han blir gående i flere år å vente på at hun skal komme hjem igjen.

I løpet av første halvdel av boka handler det en god del om fotballkampene som Massimo og faren går på, og som minimalt interessert i fotball så hjalp ikke dette inn på min opplevelse av boka.
 
Ellers er det litt fra skolegangen til Massimo, men jeg synes denne handlingen - som resten - er altfor ufullstendig. Det er dette som trekker ned historien for meg, jeg får på en måte ikke godt nok tak i handlingen, og jeg følte ikke at jeg ble godt nok kjent med hovedpersonen. Samtidig hopper handlingen en del i tid, og vanligvis pleier jeg ikke ha problemer med det i andre bøker, men her blir det bare rotete.

Jeg avbrøt etter å ha lest halve boka, deretter skumleste jeg litt på slutten, og selv om det var et overraskelsesmoment på slutten så var ikke det nok til at denne boka ga meg så veldig mye...

Jeg gir boka terningkast 2.
 
 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar