fredag 29. november 2013

Bumerang - Tatiana de Rosnay



Forlagets omtale - fra Lydbokforlaget:
 
 
Antoine Rey trodde han hadde funnet den perfekte overraskelsen til søsterens 40-årsdag: en helg ved sjøen i barndomsparadiset Noirmoutier. Der tilbragte de alle sommerferiene, men etter at moren døde for tretti år siden har de ikke vært tilbake. Turen vekker minner, og ikke bare behagelige. Da de kjører tilbake til Paris, er Melanie taus og anspent. Idet hun tar sats for å fortelle broren noe, mister hun kontroll over bilen. Melanie blir hardt skadet, mens Antoine ikke får en skramme. Fast bestemt på å finne ut hva som har opprørt søsteren så sterkt, kommer han på sporet av en vel bevart familiehemmelighet, som ser ut til å dreie seg om moren. Og han kommer over en bunke kjærlighetsbrev …
 
 
 
*
 
 
Boken handler om Antoine som tar med seg søsteren Melanie til bardommens feriested ved sjøen som en gave til henne på hennes 40 årsdag. De nyter langhelgen, for de har begge behov for å komme seg litt bort fra hverdagen i Paris, Antoine er nyskilt og Melanie har akkurat brutt med kjæresten etter 6 år.

Oppholdet ved sjøen bringer tilbake minner fra 30 år tilbake i tid som de ikke helt takler. Og når Melanie blir så opprørt av å snakke om disse minnene at hun mister kontrollen over bilen og blir alvorlig skadet aner ikke Antoine hvordan de skal få klarhet i dette som hendte for 30 år siden.

Melanie ligger lenge på sykehus etter bilulykken, og Antoine på sin side sliter med tenåringsbarna som er i opprør, og forholdet mellom han og barna ser ut til å bli bare verre og verre.

Når Melanie etter flere måneder blir bedre begynner hun og broren og undersøke nærmere hva som skjedde for så lenge siden, og de får seg litt av noen overraskelser.

Jeg synes egentlig at boka var litt for lang. Antoine dveler mye ved livet sitt, skilsmissen og problemene med barna, og etter hvert blir det en del gjentagelser. Likevel hørte jeg boka ferdig, for det er først mot slutten at de store(?) avsløringene kommer. Jeg ble ikke så veldig sjokkert over disse avsløringene, særlig ikke ettersom noen av dem bare er antagelser.

Jeg har tidligere lest Saras nøkkel av samme forfatter som jeg synes er langt bedre enn Bumerang, og jeg hadde nok litt for store forventninger til denne.

Jeg gir boka terningkast 3.
 
 

 
Du finner boka hos:
 
cdon (paperback)
 

3 kommentarer:

  1. Jeg har ennå ikke lest noe av Tatiana de Rosnay, men greit at du synes Saras nøkkel er bedre enn denne for den har jeg i bokhyllen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Saras nøkkel er langt bedre, og ganske så skremmende også, men verdt å ha fått med seg

      Slett
    2. Da skal jeg absolutt får den med meg :)

      Slett