tirsdag 10. september 2013

Hauges direktiv - Ørjan N. Karlsson

 
 
Forlagets omtale - fra Juritzen Forlag:
 
 
En tidligere sjef for Politiets sikkerhetstjeneste (PST) drar for å møte en informant på den nedlagte undergrunnsstasjonen Valkyrien i Oslo.

 Senere blir liket av en kvinne funnet på samme sted. Under kroppen ligger det en sort sjakkbrikke og en kryptisk beskjed.

 Etterforsker Kyrre Kaupang jobber for den hemmelige etterretningsorganisasjonen Stiftelsen. Sammen med makker Lorents Sølvberg må han finne drapsmannen før flere mord begås.

 Underveis avdekker de to et ukjent Oslo, et nett av hemmelige ganger og korridorer som ble påbegynt av nazistene og etter krigen videreført av forsvarsminister Jens Chr. Hauge.
Korridorer som fremdeles er i bruk...
 
I mørket under Oslos gater møtes nåtid og fortid.
 
 
 
*
 
 
 
Jeg var så heldig å få et lesereksemplar av denne boken fra Juritzen forlag, og dette var for meg en helt ukjent norsk forfatter, han har gitt ut flere bøker tidligere, deriblant "Gerhardsens testamente" som er fofatterens første bok om den hemmelige etterretningsorganisasjonen Stiftelsen.

Kyrre Kaupang og Kairi jobber begge for Stiftelsen, og de blir i denne boken bedt om å begynne i den nye (og enda mer hemmelige) etterforskningsgruppen Ekko sammen med Lorents Sølvberg.

Boken åpner med at en tidligere sjef for PST blir funnet drept på en nedlagt T-banestasjon, og det går ikke mange dager før en kjent  politiker også blir funnet drept. Samtidig dukker det opp en liste som viser at flere kommer til å bli drept, men denne listen sier ikke noe hvem disse er.

Parallelt følger vi Jens Christian Hauge's jobb som forsvarsminister etter krigen og en del år framover, og det skal etter hvert vise seg at denne handlingen fra mange år tilbake flettes sammen med det som hender i nåtid.

Jeg likte handlingen fra nåtid best, men ser jo at begge tidsepokene henger sammen og gir gode oppklaringer på det som skjer.

Til og begynne med syntes jeg at Kyrre kunne minne litt om Nesbø's Harry Hole, men det tok ikke lang tid før jeg ombestemte meg, Kyrre er litt mer engstelig av seg, og ikke like glad i flaska som Hole. Skrivestilen derimot kan minne litt om Nesbø, med kjapt språk og god framdrift i handlingen - og det liker jeg.
  
Jeg likte også de humoristiske små 'stikkene' som forfatteren har tatt med flere steder i handlingen, som f.eks. fra side 93:
 
"Han signerer meldingen med Petter Northug jr., noe han tydeligvis finner ustyrtelig morsomt"
 
og fra side 319 (her lo jeg godt...):
 
"Rikshospitalet har flere ansatte enn en middels nordnorsk by, og teller man med pasienter og besøkende som er innom i løpet av et døgn, kunne man like godt byttet ut sykehusets logo med en midnattsol og omdøpt stedet til Bodø"

Avslutningen var heftig og jeg håper det kommer flere bøker med disse etterforskerne, for jeg er nysgjerrig på hvordan det går videre med dem i arbeidet med andre saker.
 
Jeg gir boka terningkast 4.
 
 


Du finner boka hos:
 
 cdon
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar