fredag 6. september 2013

Du forsvinner - Christian Jungersen


 
Forlagets omtale - fra Aschehoug Forlag:
 
 
Mia er lærer. Frederik leder en privatskole. På en ferietur til Mallorca med deres sekstenårige sønn begynner Frederik å oppføre seg merkelig. Det viser seg at han har en hjernesvulst, som gradvis har endret hans personlighet.
 
Da Frederik blir avslørt i et millionbedrageri, begynner et spill om skyld og ansvar. For er den skyldige ham selv eller hjerneskaden? Styres friske menneskers handlinger ikke vel så mye av biologien i våre hjerner? Og var den mannen Mia forelsket seg i, den syke eller den friske?

"Du forsvinner" er en djevelsk og filosofisk kjærlighetsroman om å finne sin egen vei ut av katastrofen, om menn, kvinner og forsteder. Og om sjelen.
 
 
 
*
 
 
 
Denne boken fikk jeg anbefalt av en venninne, og ettersom det har vist seg tidligere at jeg og hun har ganske ulik smak i bøker så var jeg ekstra spent på om jeg kom til å like denne.

Boken handler om Mia og Frederik som har vært gift i 20 år og har sønnen Niklas på 16 år sammen.

Boken åpner veldig dramatisk med en vill biltur på Mallorca, det er Frederik som kjører, han holder ekstremt høy fart og tar livsfarlige sjanser i trafikken som han aldri ville gjort tidligere. Det er på denne bilturen at Mia forstår at noe er veldig galt.

Frederik blir lagt inn på sykehus, det blir tatt ulike skanninger av hodet hans og det oppdages raskt at han har en svulst på hjernen.

Frederik endrer fullstendig personlighet, og Mia står overfor utfordringer hun aldri hadde forestilt seg: Mannen går fra å være en dyktig rektor med stor arbeidskapasitet til å bli tilnærmet pleietrengende, og pga. alle merkelig innfall son følge av hjerneskaden må han passes på omtrent døgnet rundt.

Forholdet mellom Mia og Frederik blir annerledes og anstrengt, og sønnen Niklas trekker seg også unna både moren og faren – ingen i den lille familien har det særlig bra.

Det spesielle med denne boken er at det i mellom kapitlene er lagt inn utdrag fra oppslagsverk, avisutklipp m.m. som bl.a. handler om de ulike symptomene som kan følge av den hjerneskaden som Frederik er rammet av. Dette passet veldig godt inn, og det var opptil flere ganger i løpet av boka at jeg tok meg selv i å tro at dette var en historie fra virkeligheten.

Jeg likte boka godt, og jeg gir den terningkast 4.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar