tirsdag 8. september 2015

Ralph's Party - Lisa Jewell

 
 
 
Forlagets omtale - fra Penguin Books:
 
 
Meet the residents of 31 Almanac Road - Ralph and Smith are flatmates and best mates - until, that is, the gorgeous Jemima moves in. And suddenly they're bickering about a lot more than who drank the last beer. Of course, Jem knows that one of them is the man for her - but is it Ralph or Smith?

Upstairs, Karl and Siobhan have been happily unmarried for fifteen years - until, that is, Cheri moves into the flat above theirs.

Cheri's got her eye on Karl and doesn't see why she should let a little thing like his girlfriend stand in her way -

Sooner or later its all got to come to a head - and what better place for tears and laughter, break ups and make ups than Ralph's party?


*

Jeg leste denne da den kom ut i -99, aller mest fordi "alle" leste den, jeg husker egentlig ikke om jeg likte den noe særlig, og jeg husket ikke stort av handlingen heller. Når jeg nå leste den storkoste jeg meg, og jeg synes den er utrolig godt skrevet med tanke på at dette er Lisa Jewell's debut-roman. Hadde jeg ikke visst det hadde jeg ikke merket meg det, for jeg synes den er minst like godt skrevet som f.eks The Making of Us og The Thruth about Melody Brown.

I Ralph's Party blir vi kjent med beboerne i Almanac Road 31 (som foresten er tittelen på den norske oversettelsen); Ralph, Smith og Jem i kjelleretasjen, Siobham og Karl i 1. etg. og Cheri i 2. etg. Alle seks kommer til å spille en rolle i hverandres liv etterhvert, og selv om de bor i samme hus kjenner de ikke hverandre like godt, ikke en gang de som deler leilighet...

Kapitlene er delt inn med omtrent vekselvis hvert sitt for Jem, Ralph og Siobham, og det er disse tre vi blir best kjent med. Disse tre er veldig godt beskreve et, og samtidig i både dialoger og skildringer ellers blir de andre også så godt beskrevet at jeg nesten føler at jeg kjenner dem alle sammen etter hvert. Og det er nettopp dette jeg liker så godt med bøkene til Jewell, hun får meg "med" i handlingen og det etter ganske kort tid.

Mange mener denne romanen hadde egnet seg som tv-serie, og hvorfor ikke, selv om jeg er redd jeg hadde blitt skuffet om den plutselig hadde blitt filmatisert eller vist som tv-serie, for da hadde nok mange av detaljene som akkurat jeg likte så godt blitt borte - og det hadde ikke blitt det samme i det hele tatt (som det viser seg gang på gang med filmatiseringer av gode bøker....)

Jeg likte boka veldig godt, jeg gir den terningkast 5:
 
 

Og ikke overraskende kommer jeg nå til å lese oppfølgeren "After the Party", gleder meg :)
 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar