lørdag 7. desember 2013

Ta vare på mamma - Shin Kyung-Sook

 
 
Forlagets omtale - fra Forlaget Press:
 
 
Mamma hadde alltid vært der. Men nå er hun borte. Det tok bare et øyeblikk, på t-banen i Seoul, dørene gikk igjen, pappa snudde seg rundt, og plutselig var hun ikke der lenger. Hva har skjedd? Hvor er mamma? Og hvem var hun egentlig? Mens de krangler om hvordan de skal lete etter henne, må familien tenke gjennom livet med moren på nytt. I historiene deres tar et nytt bilde form, av en kvinne alle trodde de kjente.

Ta vare på mamma er en roman om sårene og drømmene som skjuler seg i hjertet av en familie. Med over 1,5 millioner solgte eksemplarer på to år er boka den mestselgende koreanske romanen noensinne. Romanen ble også forfatterens store internasjonale gjennombrudd, og rettighetene til boken er så langt solgt til 23 land.

Ta vare på mamma er et unikt portrett av den koreanske kulturen, og en utforskning av universelle temaer: Hva vil det si å være mor? Hvilke bånd binder oss sammen som familie? Og hvordan blir vi usynlige for dem som står oss aller nærmest?
 
 
 
*
 
 
Dette var på en måte en litt uvanlig bok slik jeg oppfatter den, den er lettlest, men likevel måtte jeg ta små pauser underveis for å riktig forstå det jeg hadde lest, og jeg tenkte mye på boka for hver gang jeg la den ifra meg.

Boka handler om 69 år gamle So Nyo Pak som kommer bort fra mannen i menneskemylderet på T-banen ved Seoul jernbanestasjon. De var på vei til å besøke barna som alle har flyttet fra landsbygda til Seoul etter de ble voksne. Moren var lite vant med å ferdes i byen, og barna, som alle var for opptatt til å møte foreldrene på jernbanestasjonen begynner å klandre både hverandre og seg selv for at de ikke tok seg tid til å møte dem.

Boka er delt inn i 4 kapitler, og i disse er det først den eldste datteren, deretter den eldste sønnen, ektemannen, og moren selv som har fortellerstemmene, og på denne måten måten kommer det tydelig fram at de alle angret på hvordan de oppførte seg ovefor hverandre. Og det er først når moren er borte at de merker hvor mye de virkelig satte pris på henne. De får også, på hver sin kant, vite om sider ved moren som de aldri tidligere har vært klar over.

Boka er tankevekkende på flere måter, ikke bare med tanke på den Koreanske kulturen, men også når det gjelder å vise andre hvem vi faktisk er, og hvordan vi verdsetter våre nærmeste.
Jeg gir boka terningkast 4.
 
 


Du finner boka hos:
 
 
 

7 kommentarer:

  1. Jeg husker fortsatt den spesielle følelsen boka ga meg da jeg leste den. Det var en god følelse, men samtidig litt vond, sår og lun. Boka er spesiell for meg, så glad hver gang jeg ser at andre også liker boka. Forfatteren har en egen evne til å fange leseren, synes jeg. "Jeg kommer med en gang" er også bra og har den samme fange-effekten som Ta vare på mamma, men ikke fullt så god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så vidt lest om "Jeg kommer med en gang", men tror jeg i tilfelle må vente litt med den til denne slipper taket litt, for den gjorde inntrykk, helt klart

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Ja, helt enig med dere begge at dette er en bok som setter seg fast, og som trenger å "jobbes med". For min del var det godt å lese den om igjen etter et år. Et mesterstykke, synes jeg, fordi den berører så sterkt dette med relasjoner. Både vakker og vond bok! På tide å få lest "jeg kommer med en gang" nå, kjenner jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk litt vanskelig for å begynne på en annen bok etter denne, og tror nok at jeg og kommer til å lese den en gang til.

      Slett
  4. Jeg likte også Ta vare på mamma veldig godt. "Jeg kommer med en gang" ble derfor en nedtur for meg, men forventningene var kanskje høye?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal vente en god stund før jeg lese "Jeg kommer med en gang"

      Slett