mandag 10. juni 2013

The Various Haunts of Men - Susan Hill



Forlagets omtale (fra Amazon.co.uk):
 
A woman vanishes in the fog up on 'the Hill', an area locally known for its tranquillity and peace.
The police are not alarmed; people usually disappear for their own reasons. But when a young girl, an old man and even a dog disappear no one can deny that something untoward is happening in this quiet cathedral town. Young policewoman Freya Graffham is assigned to the case, she's new to the job, compassionate, inquisitive, dedicated and needs to know - perhaps too much.

She and the enigmatic detective Chief Inspector Simon Serrailler have the task of unravelling the mystery behind this gruesome sequence of events. From the passages revealing the killer's mind to the final heart-stopping twist, The Various Haunts of Men is a masterly crime debut.
 
*
 
Jeg har begynt å lese en del engelske bøker, og denne finnes så vidt jeg vet ikke oversatt til norsk. Og det var ikke noe problem å lese denne på engelsk, for den har et godt språk som flyter lett.
 
Dette er krim på en annen måte enn hva jeg er vant med, for her blir vi virkelig godt kjent med alle som er med. Vanligvis synes jeg at altfor mye "utenom-snakk" blir slitsomt, men ikke i denne. Det er fordi beskrivelsene av både menneskene og omgivelsene i den lille landsbyen Lafferton er så bra at jeg ser de for meg mens jeg leser (og så må jeg innrømme at jeg liker det engelske landskapet med sine små landsbyer).
 
Det er Simon Serrailer som er hovedpersonen, men likevel er det den unge politikvinnen Freya Graffham som står for størsteparten av oppklaringen rundt forsvinningene, Freya som tidligere har jobbet som politi i London føler at hun endelig har slått seg til ro, og funnet sin type jobb i Lafferton, eller har hun virkelig det...?
 
Dette er den første av hittil 7 bøker om etterforsker Simon Serrailer, og jeg kommer helt sikkert til å lese de neste også.
 
Jeg gir denne en sterk 4'er.



Du finner boken hos cdon.com og adlibris
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar