fredag 15. mars 2013

Nu Jävlar - Heidi Linde

 
Forlagets omtale (fra Gyldendal Forlag):
 
Obamas slagord om change we can believe in ga gjenlyd langt utover USAs grenser. I en småby på Østlandet kjente Terese et desperat behov for forandring. Men når hun nå, noen måneder senere, vagger høygravid rundt i huset, er hun ikke sikker på om hun valgte riktig change.
 
Så er det Kevin som har hatt kjærlighetssorg i 12 år, Lydia med fantasivenninnen Dronning Sonja og Jessica som kommer hjem for å feire bryllup - med en mann hun tviler på om hun burde gifte seg med.
 
Nu, jävlar! er en roman om forventninger og forsoning, om hjemmebakst og Metallica. Og om alt som skulle bli, men aldri ble.
 
 
*
 
 
Dette var rett og slett en herlig bok, og det første som slo meg er at de fleste muligens går rundt og tenker på mye rart... For her får vi vite de innerste tankene til Terese, Jessica, Jessicas mor Lydia og Kevin, som alle har gjort eller opplevd ting i livet de gjerne skulle vært foruten.
 
Linde skriver på en måte som gjorde at jeg måtte le litt innimellom, og da spesielt av historiene om Lydia og Dronning Sonja. Jeg så for meg Kevin der han fylte hyller på denne bensinstasjonene på Kongsvinger, et helt dagligdags gjøremål, og bare de små beskrivelsene om hvordan han så flittig flatet ut kartongene etter han hadde tømt dem ble av Linde beskrevet på en komisk måte.
Jessica hadde opplevd mer enn de fleste, ikke bare av det gode, og jeg fikk etter hvert vondt av henne.
 
Jeg skulle rett og slett ønske at denne boka var lengre, for jeg kunne godt tenkt meg å få vite enda mer om hvordan de klarte seg videre i livet.
 
Jeg gir boka en sterk 5'er.


 
Du finner boka hos cdon
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar